Saját kézbe veszi a parkolást Újbuda


Idén februárban jóváhagyta a képviselő-testület Újbuda új parkolási koncepcióját, majd márciusban gyakorlati tartalommal töltötte meg a döntést László Imre polgármester, amikor létrehozta az Újbuda Parkolásüzemeltető Nonprofit Kft.-t, és kinevezte Lindmayer Bencét ügyvezetőnek. Lindmayer elmondása szerint a július 1-jén kezdődő első körben a Fővárosi Önkormányzat kezelésében álló közterületeken indulnak – ezek jellemzően olyan főutak, mint a Bartók Béla út, a Műegyetem rakpart vagy a Villányi út –, és 43 parkolóautomata kerül az új céghez. 2021. január 1-jével veszik át a kerületi önkormányzat felügyelete alatt álló utcákat, amelyeken jelenleg további 83 automata működik (mind a 126 berendezés Újbuda Önkormányzatának tulajdona).
A cégváltásból a tervek szerint nem érzékel majd semmit a nagyközönség, a megszokott módon zajlik a fizetős parkolás, és az ügyintézési elérhetőségek is változatlanok, mert az ügyfélszolgálatot továbbra is az Újbuda Közterület-felügyelet látja el. Lindmayer Bence arra is kitért, hogy a lakossági visszajelzések és kérések alapján napirenden van a fizetős parkolás rendszerének kiterjesztése új területekre. Amennyiben ilyen döntést hoz a képviselő-testület, a parkolásüzemeltető korszerű, PayPass-fizetést is elfogadó automaták beszerzését tervezi, illetve ezzel párhuzamosan ilyenekre szeretné lecserélni a meglévő, mára elavult automatákat.

Hintsch Györgyöt, a területért felelős alpolgármestert a parkolási rendszer átalakításának hátteréről, illetve a középtávú tervekről kérdeztük.
HGY: Másokhoz hasonlóan nálunk is általában a kisebb utcák tartoznak a kerület felügyelete alá, a főbb közlekedési útvonalak pedig a Főpolgármesteri Hivatal hatáskörébe, és ezek mentén oszlanak meg a parkolási bevételek is. Ettől függetlenül eddig ugyanaz a magáncég üzemeltette a parkolást minden XI. kerületi közterületen. Normális a munkakapcsolat ezzel a vállalkozással, arról is meg tudtunk állapodni, hogy amíg a veszélyhelyzet miatt ingyenessé vált a parkolás, addig nagyságrendekkel alacsonyabb költséget számolnak el felénk, hiszen nem volt bevétel, ami ellensúlyozza azokat. Mégis választási ígéretünk volt, hogy ezen a helyzeten változtatunk, és ezt most megtesszük, saját kézbe vesszük a parkolás üzemeltetését.

Milyen újdonságokat jelent ez idén?
HGY: Megalapítottuk az Újbuda Parkolásüzemeltető Nonprofit Kft.-t, amely az önkormányzat tulajdonában áll, így reményeink szerint eredményesebben tudjuk üzemeltetni a fizetős parkolási rendszert. A fővárosi kezelésű utakon 2020. július 1-jével jár le, míg a kerületi utcákban év végéig szól a mostani cég szerződése, tehát 2021. január 1-jétől veszi át a teljes kerületet az új cég, onnantól teljes egészében saját magunk, saját alkalmazottakkal látjuk el ezt a feladatot Újbudán.

Várhatók-e további változások?
HGY: Komoly probléma, hogy több fő közlekedési ütőér itt érkezik a fővárosba, ezért számos városrészben küzdünk azzal, hogy az ingyenes helyeket P+R zónaként kezelik az ingázók. Ezért az ott lakók védelme érdekében jövő évi tervünk, hogy több új helyen vezessük be a fizetős parkolást, erről ősszel megszületik a döntés. Természetesen az ott élők ezeken a területeken is ingyen állhatnak meg az évente kiváltható engedéllyel.

Szükség lehet zónák kialakítására?
HGY: Ez a bővítéssel párhuzamosan egy következő lépés lehet, hiszen ha valaki egy leendő fizetős övezetben, mondjuk az Etele téren lakik, és ott parkolási engedéllyel rendelkezik, akkor nem igazságos, ha ezzel a Gellért tér közelében is ingyen tud megállni, miközben például egy gazdagréti ingyenes körzetben lakó autósnak fizetnie kell ugyanezért. A parkolási engedély végső soron arra való, hogy a lakóhelyünk közelében meg tudjunk állni. Ha dolgozni, vásárolni, ügyeket intézni megyünk gépkocsival, akkor azért a mai világban fizetni kell, mert csak így vehetjük elejét annak, hogy a belvárosias részek teljesen élhetetlenné váljanak a rengeteg autó miatt. Tehát ez elsősorban forgalomszabályozási, környezetvédelmi és életminőségi kérdés, csak másodsorban pénzügyi. Világos számunkra is, hogy van a dolognak egy másik oldala: ha elvárjuk, hogy tömegközlekedéssel, bringával, gyalog járjanak az emberek autó helyett, akkor az önkormányzatoknak, az államnak, esetleg a magántőkének a feltételeket is meg kell teremteni ehhez. Például P+R parkolókkal, jobb tömegközlekedéssel, elkerülő utakkal és más fejlesztésekkel, ebben még bőven van teendője mindenkinek. De a parkolás kapcsán több, egész Budapestet érintő problémáról kell még beszélnünk: nem lehet egy kerületet kiragadni, szükséges lenne a mainál szorosabb együttműködés a kerületek és a főváros között. Erre mindenki részéről megvan a szándék, terveink szerint nyár végéig lesz előrelépés, akár zónákat, díjakat, idősávokat illetően, hosszabb távon pedig teljesen megújulhat a ma ismert rendszer. Mi a kerületben megtettük az első lépést.

Augusztus 1-jétől több kerületben nőnek a parkolási díjak a Fővárosi Közgyűlés döntése alapján. A budapesti díjrendszerben öt kategória van (175, 265, 350, 440, 525 forint óránként).
A XII. kerületben egységesen 440 forint lesz a díj, a Szent János Kórház környékén kiterjesztik a fizetős szakaszt. A II. kerületben a Margit híd és a Szépvölgyi út között, valamint a Marczibányi téren 350 forintot kell majd fizetni.
A XIII. kerület újlipótvárosi részén a szomszédos V. kerülethez hasonlóan óránként 525 forint lesz a tarifa. A XIV. kerületben, a Mexikói út és a Nagy Lajos király út között 265 forintba fog kerülni egy óra, és fizetőssé teszik az Örs vezér tere körüli területeket.